Hoppa till innehåll

Support, felsökning, vanliga frågor och svar om solceller

Vanliga frågor & svar för dig som har en solcellsanläggning från Svesol. Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, skicka din fråga till oss här.

Jag kan inte se min solcellsanläggning i appen, vad ska jag göra?

Hur startar jag om min solcells-/batterianläggning?

Jag har bytt wifi-router, hur kopplar jag upp växelriktaren mot det nya wifi-nätverket?

Behövs något underhåll eller service av min solcellsanläggning?

Snö på solcellerna – ska jag skotta av solcellerna?

Jag får felmeddelande om ingen produktion på 24 timmar, vad beror det på?

Pollen på solcellerna – ska jag tvätta av solcellerna?

Fågelskit på solcellerna – ska jag tvätta solcellerna?

Vad betyder lamporna på min växelriktare från Solplanet?

Vad betyder lamporna på växelriktaren Fronius GEN24?

Vad betyder lampan/knappen på BYDs batterier?

Jag får ett felmeddelande om för hög spänning på nätet (AC overvoltage), vad ska jag göra?

Jag har sålt eller köpt ett hus med en solcellsanläggning från Svesol, hur ska jag få ägarskap av anläggningen?

Jag har en anläggning på 10 kW men den kommer ”bara” upp i 8,5 kW en perfekt solig dag, är något fel?

Behöver jag göra någonting med min solcellsanläggning när åskan går?

Jag har en solcellsanläggning med batteri. Behöver jag göra några inställningar?

Jag ser inte lika många kWh i elräkningen som i appen för solcellsanläggninen, varför?

Hur uppgraderar man en Fronius GEN24 till Fronius GEN24 plus så att den kan hantera batterier?

Hur aktiverar man Fronius smarta styrning Energy Cost Assistant (ECA)?