Hoppa till innehåll
Image

Är solcellsbatterier brandfarliga?

Vi får många frågor om batterier och säkerhet, så vi reder ut lite frågor om det.

Solcellsbatterier med LFP-kemi är extremt säkra – skorstenen, spisen och mobilen är större risker

I solcellsbatterier med LFP-kemi är bränder väldigt ovanliga, din skorsten, spis och mobiltelefon är betydligt större brandrisker än ditt solcellsbatteri med LFP-kemi. Väljer du dessutom ett batteripack med battericeller från någon av de stora tillverkarna är det extremt säkert. Många tillverkare av solcellslösningar tillverkar inte själva battericeller och anger inte heller vilka battericeller som används i sina batterier. Vi använder oss av batteripack från BYD (med battericeller från BYD) och Solplanet (med battericeller från Hithium).

Vi installerar oftast BYD Battery Box Premium från HVM- eller HVS-serien. BYD har 20 års erfarenhet med utveckling av LFP-kemin och är världens största tillverkare av LFP-batterier. BYD har levererat 4 000 000 batterimoduler av sina HVM- och HVS-batterier och de har noll bränder i dessa batterier. BYD HVM/HVS uppfyller världens strängaste krav för batterilagring, inklusive den tyska standarden VDE-AR-E2510-50 som anses vara det hårdaste standarden av alla. Det uppfyller dessa standarder utan krav på fritt utrymme eller icke brännbara material runt batteripacket. BYDs batterier är kompatibla med hybridväxelriktare från bland annat Fronius och Solplanet.

Solplanet använder battericeller från Hithium i sina Ai-HB G2-batterier som vi också har som ett alternativ. Hithium är en nyare aktör på marknaden men har snabbt blivit en av de största globala aktörerna inom LFP-batterier för BESS (Battery Energy Storage Systems). 2023 var de bland de fem största leverantörerna av battericeller för BESS globalt. Också en trygg leverantör av kvalitetsceller till ditt solcellsbatteri.

Klicka här för att göra en intresseanmälan för installation av solceller och/eller batterier. Vi kan installera batterier till solcellsanläggningar även om solcellerna är installerade av annat företag.

Extremt säker batterikemi i solcellsbatterier med LFP-kemi

Våra solcellsbatterier har en batterikemi som är känd för att vara väldigt stabil och extremt säker, LFP (lithium-järn-fosfat eller lithium-ferro-phosphate). Ett LFP-batteri kan inte få termisk rusning på samma vis som ett elbilsbatteri (med tex NMC- eller NCA-kemi), vilket är det som händer om tex ett elbilsbatteri brinner. Ditt LFP-batteri kommer inte heller att börja brinna okontrollerat om ditt garage, förråd eller hus börjar brinna av annan anledning.

Är bränder i elbilar vanliga?

Batterikemier med kobolt i sig, tex NMC- eller NCA-batterier, som ofta sitter i tex elbilar eller mobiltelefoner kan få termisk rusning som gör att de kan börja brinna och vara svåra att släcka. Det här har man kunnat läsa om i många nyhetsartiklar de senaste åren. Det har dock visat sig att även elbilar med dessa batterikemier brinner väldigt sällan, betydligt mer sällan än bilar som drivs av bensin eller diesel. I Norge brann det i ett parkeringsgarage med många elbilar i, det visade sig att det var en dieselbil som startade branden och även om många elbilar brann ner så var batterierna intakta och ingen av batteripacken hade börjat brinna trots att det var full brand runt dem. I samband med det togs statistik fram som visar att ”vanliga bilar” med förbränningsmotor brinner fyra gånger så ofta som elbilar (i förhållande till antalet bilar av varje typ). Australia’s Department of Defence har också kollat djupare och menar att det är 0,0012% risk att det en elbil brinner och motsvarande siffra för bilar med förbränningsmotor är 0,1%, alltså ca 100 gånger större brandrisk i en fossilbil.

Varför pratar vi om elbilar här då? Jo, elbilar med mindre stabil batterikemi som dessutom utsätts för skakningar, fukt, stora temperaturskillnader och ibland krockar är väldigt säkra. Ett solcellsbatteri har en stabilare batteri-kemi, de står inomhus i en fast installation och har inte de påfrestningar elbilsbatterier utsätts för. Solcellsbatterier med LFP-kemi är helt enkelt extremt säkra.

Största brandriskerna i hemmet

Solcellsbatterier (eller solceller) kommer inte med på listan över de mest brandfarliga produkterna i hemmet, mycket tack vare LFP-kemin i batterierna. Många försäkringsbolag och brandskyddsorganisationer varnar dock för spisen, skorstenen och mobiltelefonerna (som inte har LFP-batterier). Läs mer på länkarna nedan:

Bra att tänka på för säkra och bra batteriinstallationer

  • Välj en trygg leverantör – oavsett om det är en spis, kamin, solcellsanläggning eller batterilagring som ska installeras så är installationen det viktigaste. Svesol har sina egna montörer och elektriker ”inhouse” som är noggranna och väl utbildade på de produkter vi använder och vår installationsstandard.
  • Batterier ska installeras i ventilerade utrymmen och inte stå direkt bredvid någon värmekälla med hög temperatur, tex kamin eller element. Golvvärme under ett batteri är inga problem.
  • Batterier ska inte utsättas för direkt solljus som gör att de blir varma.
  • Batterier installeras med fördel i ett förråd, garage eller källare där temperaturen är stabil, ur ett säkerhetsperspektiv klarar de upp till 50 graders värme, det handlar framförallt om att livslängden blir bättre om de står i svala utrymmen.
  • Utrymmet där batteriet står ska vara ventilerat så att spillvärme från batteri och växelriktare ventileras bort. LFP-batterier klarar generellt upp till 50 graders värme, så det kommer väldigt sällan att vara ett problem i Sverige. Men man ska inte bygga in batterier i en låda, dock kan man bygga ett mindre rum om man tex vill placera ett batteri i ett utrymme som inte är uppvärmt på vintern. Då rekommenderar vi BYDs batterier eftersom de tål kyla bättre än de flesta andra och inte har några krav på fritt avstånd på sidorna.
  • LFP-batterier går inte sönder av kyla, de tål ner till -20 grader enligt tillverkarnas datablad. Men effekten (framförallt laddeffekten) begränsas av kyla. BYDs batterier klarar laddning ner till -10 grader och har full effekt ner till +5. De flesta andra batterier (inklusive Solplanet) kräver minst 0 grader för att kunna laddas och minst 15-20 grader för full effekt.

Intresseanmälan solceller och batterier.

Artiklar om och exempel på solcellsbatterier

Bilder på batterier och batteriinstallationer av Svesol

7 moduler BYD HVM-batterier, totalt 19,3 kWh användbar energi (usable)

Fronius GEN24 plus med batteri och smartmeter - GEN24 är hjärtat i en riktigt bra systemlösning med solceller, batterier, elbilsladdare mm.